מחקר חדש מעלה כי תשבצים אינטראקטיביים עשויים להוות כלי יעיל בהוראה, זאת גם בקרב סטודנטים לרפואה. החוקרים סבורים כי מחקר זה מצביע על היתרונות הטמונים במשחקים אינטראקטיביים בשיפור הידע וכישורי החשיבה בסביבת למידה טכנולוגית.
מגפת הקורונה שפקדה אותנו בשנתיים האחרונות אילצה את המערכות האקדמיות והחינוכיות להשתמש בכלים טכנולוגיים בכדי לבצע הנגשה של הידע לתלמידים. במקביל, ישנה האצה מוגברת של פיתוח אפליקציות שמטרתן שיפור המיומנויות הקוגניטיביות של המשתמש, החל מתרגילי זיכרון ועד קשב ופתרון-בעיות החל דרך משחקים חכמים ועד פתרון תשחצים. כל זאת, תוך יצירת מעטפת מהנה. חשוב לזכור כי לשימוש במשחקים מן הסוג הזה ישנם עקרונות יסוד מהותיים, לרבות: הגברת התועלת מהמידע הנלמד, ללא תלות בתוצאת המשחק; יצירת מוטיבציה חיצונית בכדי להניע את התלמידים ללמידה; הגברת המעורבות של התלמידים ומתן הסבר בהיר אודות החומר הנלמד.
לשימוש הגובר באסטרטגיות הלמידה החדשניות במסגרות הפדגוגיות ישנן מטרות שונות, החל מהגברת המוטיבציה של התלמידים ועד פיתוח קשרים חדשים בין מושגים. עם זאת, לעיתים כאשר אנו צריכים ללמוד טרמינולוגיה חדשה, הרי שלמידה פסיבית כמו שינון של המידע עלול להוביל לקושי כאשר אנחנו לומדים ידע חדש עם למידה קודמת. אתגר זה מתעצם במיוחד במקצועות הדורשים שימוש בז'רגון שברובו לא היה ידוע לנו קודם לכן, כמו ברפואה או בפסיכולוגיה. כך, שנחווה קושי בהעברת המידע לזיכרון לטווח הארוך ועל כן נתקשה לבצע שליפה של המידע בעת הצורך.
החוקרים שערכו את המחקר, סבורים כי באמצעות שימוש אדפטיבי במשחקים (כדוגמת תשבץ) המורים יכולים לייעל את תהליך הלמידה ולכוון את סביבת ההוראה לכדי מעורבות, מוטיבציה ושיפור בביצועים. כאמור, ממצאי המחקר תומכים בהשפעה החיובית של שימוש בכלים חינוכיים אלו לטובת תהליך ההוראה. מן התוצאות עולה כי מרבית הסטודנטים סבורים כי שימוש בתשבץ ככלי עזר פדגוגי שיפר את תהליך הלמידה, מיקד אותם במידע העיקרי בחומר הנלמד וסייע להם באחסון ושליפת המידע. יתר על כן, רוב הסטודנטים דיווחו על חוויה מהנה בעת שימוש בפתרון התשבץ במסגרת הכתית. מתוצאות המחקר, נראה שהתלמידים סברו שהשימוש בכלי פדגוגי זה הינו מהנה ומייצר סביבה תחרותית בתוך הכיתה. יש לציין כי למרות התוצאות המעודדות, ניכרת שונות מגדרית באשר לשימוש בכלי. כלומר, נראה כי הסגל הגברי נוטה להשתמש פחות באסטרטגיות אלו, לעומת סגל הוראה נשי.
אנו סבורים כי חלק לא פחות חשוב בפתרון תשבצים הוא האתגר המחשבתי שמשולב עם רמזים שלעיתים עשויים לתעתע בנו, להעניק פרספקטיבות חדשות ולספק עומק אינטלקטואלי – הן בעת למידה עשירה במושגים חדשים – כדוגמת למידת שפה חדשה, והן כמשחק מהנה ומעשיר המנעים את זמננו, במשמעותו הפשוטה ביותר.