"כתבו עליו בעיתון הרבה דברים, והוא בכלל לא ידע שהוא כזה…" (אריק איינשטיין ושלום חנוך). רבים מאיתנו מפרסמים את העסק / החברה ברחבי הרשת ומן הסתם ברור לנו כי הפרסום הינו פרסום חיובי וכזה שאמור לייצר לנו תדמית חיובית וטובה אל מול קהל הלקוחות הפוטנציאליים שלנו. מנגד – ישנו גם פרסום שלילי, כזה שעושה את ההפך הגמור מהפרסום החיובי כאשר כל אחד/ת יכולים לכתוב כל דבר שלילי שעולה על רוחם בכל פלטפורמה אפשרית ובכך להסב לכם נזק לא קטן. בין אם יש אמת ולו הקטנה ביותר בדברים שנכתבו ובין אם לא, פוטנציאל הנזק שיכול להיגרם לכם עקב השחרת שמכם / המוניטין של העסק שלכם הינו גבוה ביותר, ויכול ברגע אחד להרוס את מפעל החיים שלכם. נשמע מפחיד נכון? הרי פוטנציאל הנזק גדול כל כך, שלא לומר ה"שיימינג" ברשתות, ויכול לגרום למצב מורכב ביותר מול הגולשים ברשת בכלל ומול הגולשים באתר שלכם בפרט, בעודם ניזונים משמועות וחצאי אמיתות שונות. הבשורה הטובה בכל הסיפור הזה היא שלמרות אי הנעימות, בלשון המעטה, יש מה לעשות ויש מה לתקן. לפעולה זו קוראים "ניהול מוניטין" ואם אתם מכירים מקרוב את הכתבות והשיימינג עליהם אנו מדברים, הכתבה הזו במיוחד עבורכם.
תכלס ניהול מוניטין
כאשר אנו מחפשים שם של אדם, או אינפורמציה על עסק כלשהו ברשת ובמנוע החיפוש מופיעות תוצאות שליליות, לרוב נימנע מלהיקשר או לעשות עסקים עם אותו אדם/ עסק. ניהול מוניטין באינטרנט Online Reputation Management)) מתייחס לניטור ומעקב אחר אזכורים והערות שליליות על אדם או עסק / ארגון, כמו גם ביצוע פעולות אקטיביות שנועדו לעצב ולשפר את התפיסה המקוונת של המותג. ORM דוחק תוכן שלילי ומקדם תוכן חיובי, כתבות או אזכורים בתוצאות מנועי החיפוש, מדיה חברתית ופלטפורמות מקוונות אחרות, כדי לשמור על תדמית חיובית ולהגן על המוניטין של האדם / העסק / הארגון. ניתן לומר כי ניהול מוניטין מקצועי ואיכותי יכול לשקם ולהציל (ממש) את העסק ואת השם שלך ולצור לך דימוי חדש, רענן וחיובי.
איך עושים ניהול מוניטין?
ניהול מוניטין הוא לא פעולה שאתם יכולים לעשות באופן עצמאי, אלא עליכם לשכור שירותים של חברה המתמחה בתחום זה שתכלול את כל מגוון הפעולות השונות שיביאו אתכם אל התוצאה הרצויה – דחיקת כל האזכורים השליליים ברשת, בכל ערוצי השיווק הקיימים, כולל רשתות חברתיות, מנועי חיפוש, כתבות ועוד. ניהול מוניטין באינטרנט הוא פעולה שמצריכה הבנה וידע מעמיקים בתחום, כמו גם זמן לא מועט ועקביות, שכן, "הפצת הבשורה" לדחיקת האזכורים השליליים עלולה להימשך זמן לא קצר ודורשת התמדה ואורך רוח עד לקבלת התוצאות הרצויות.
סוף ניהול מוניטין במחשבה תחילה
אנו מדברים על "מניעה". כמו לכל מחלה, התרופה החשובה ביותר היא המניעה, ז"א ביצוע בדיקות שגרתיות ומעקב ככל שאנו מתבגרים, וכך בדיוק עלינו לנהוג בניהול מוניטין. ראשית, מומלץ כי אחת לתקופה (חודש עד שלושה חודשים) נעשה על עצמנו גוגל ונבחן את התוצאות המתקבלות. ככל שנהיה עם "היד על הדופק" כך נוכל לטפל בנזקים בעודם קטנים ולא נופתע כאשר נעמוד אל מול צונאמי של אזכורים שליליים זאת ועוד, תמיד עדיף לעקוב אחרי תגובות גולשים / לקוחות בפלטפורמות השונות ולהגיב בזמן אמת לכל שאלה / בקשה / תלונה.
פתיחת עמודים חדשים ברשתות החברתיות
פייסבוק. אינסטגרם. לינקדין. טוויטר. טיק טוק. אלו הם כלים עוצמתיים ביותר בכל הקשור לפרופיל אישי ו/או עסקי במנוע החיפוש של גוגל. אנו יכולים לשלוט בתוכן ולשתף אותו מתי והיכן שנרצה ונקפיד כי ישותף ויגיע אל קהלי יעד מתאימים לקידום העסק.
יצירת עמודים עסקיים חדשים בפלטפורמות השונות
תוכן ועימוד חדשים, יצירת אינטראקציה עם הגולשים / עוקבים בזמן אמת (או כמה שיותר קרוב לזמן אמת), יעזרו לכם מאד לשלוט במידע המתפרסם ולהגיב באופן אותנטי לכל גולש / לקוח.
יוטיוב
לא בהיבט המוזיקלי דווקא, אלא בהיבט התדמיתי. כאן ניתן להעלות סרטונים שונים אודותיכם / אודות העסק שלכם, כולל סרטוני הדגמה/ הדרכה שונים של מוצרים או שירות שאתם מעניקים. העמודים של יוטיוב נחשבים מקור איכותי מוסמך וגוגל נוהג לקדם אותם בעמודים הראשונים ככל שתקפידו להיעזר בערוץ, וכתוצאה מכך ידחקו מטה האזכורים השליליים.
**טיפ בנוגע לרשתות חברתיות ו/או עמודים עסקיים שונים: יש להקפיד על שם אחיד לכולם, שכן רק באופן הזה תוכלו ליצור אחידות בחיפוש ובריכוז האזכורים החיוביים.
פתיחת עמוד ויקיפדיה
הידעתם שכל אחד יכול לכתוב ערך בויקיפדיה, בחינם?? אז הנה עוד דרך לדחיקת האזכורים השליליים והיא באמצעות כתיבת ערך חדש אודות העסק שלכם בויקיפדיה. גוגל דוחף את התכנים של ויקיפדיה בעמוד הראשון בתוצאות החיפוש ולכן חשוב לכם להיות שם! ככל שתכתבו ערך איכותי ומקצועי עם כמה שיותר מידע רלוונטי מדוייק, כך יוכלו גולשים אחרים המחפשים את העסק שלכם להתרשם מכם כעסק איכותי ואמין (גם לכתיבת ערך בויקיפדיה יש אנשי מקצוע מתאימים אם אתם לא יכולים לכתוב באופן עצמאי).
תוכן חדש
אחת הפעולות העיקריות בכל הקשור לניהול מוניטין היא ללא ספק – כתיבת תוכן מקורי איכותי ובעיקר מפרגן ופרסומו בכל פלטפורמה אפשרית (רשתות, בלוג, אתרי חדשות וכו'). ככל שהתוכן החיובי יפורסם באתרים נחשבים ומובילים, כך יעלה הדירוג במנוע החיפוש (google) והתוכן השלילי יידחק נמוך אל עמודים "נחותים" יותר במנוע החיפוש.
מחיקת תוכן שלילי מאתרים בהם פורסם
לא תמיד ניתן לביצוע אך בהחלט שווה לנסות, בטח ובטח באם מדובר באתרים ברי סמכא כמו אתרים חדשותיים / עיתונות וכו'. החברה המבצעת את ניהול המוניטין יודעת לאתר את האחראים על פרסום התכנים באתרים ייעודיים ולבקש מהם (לעתים גם תמורת תשלום) להסיר את הכתבות השליליות.
תגובה לביקורות והערות שליליות
אם קיבלתם חוות דעת או הערה שלילית, הגיבו אליה במהירות ובמקצועיות, כך תראו מעורבות פעילה עם קהל הלקוחות שלכם, תוך שמירה על כנות ושקיפות. ככל שתקדימו תגובה לתגובה, כך תצליחו לשמור על "לשונות האש" בגובה נמוך.
ונסכם
"גיגלתם" (מלשון (Google את שם העסק שלכם או על עצמכם פרסונלית וקיבלתם תוצאות לא חיוביות (שליליות), זה לא סוף העולם ויש בהחלט מה לעשות. צרו קשר כעת עם חברה המתמחה בניהול מוניטין ברשת ויחד תבנו את המוניטין שלכם מחדש.
חשוב לדעת כי באם מדובר במקרים מסוימים בהוצאת דיבה / לשון הרע ו/או פגישה בפרטיות, אופן הטיפול בניהול המוניטין יהיה גם מול גורמי אכיפת החוק.